Відповідно до народних спостережень 19 березня – це день, коли прилітають лелеки. За повір’ями, вони приносять на своїх крилах холод, тому зазвичай у третій декаді березня спостерігається зниження температури. Предки говорили «Лелеки прилетіли — на крилах снігу принесли».
Лелека – священний птах, покровитель сім’ї і рідного
дому. Він приносить з Вирію дітей. Жінки, побачивши вперше навесні лелеку,
кидають йому вслід хліб або траву, задобрюючи його.
Ще з доби Трипілля існує
староукраїнське повір’я про священність лелеки. Вірогідно, що лелека був
тотемом племен, які населяли Подніпров’я ще в IV-II тисячолітті до н.ч.
Лелека був
тотемом трипільських племен пеласгів, які називали себе лелегами (лелеками).
Його зображення вони залишили на Балканах, на островах Егейського моря, в Малій
Азії – всюди, куди переселялись. Від їхньої самоназви, очевидно, і походить
назва цього птаха. Інша його назва гайстер, що давньогрецькою означає
"зоря”. Гайстер є символом давньої богині Вечірньої і Вранішньої Зорі, яка
освятила птаха назвою зірки.
Лелека
(бусол, бузько, чорногуз, гайстер) - символ богині Зорі; символ поваги до
батьків; символ мандрівників; сімейного благополуччя, щастя; батьківщини.
Вбивство
лелеки прирівнювалося до вбивства людини. Цей птах за повір’ям, має риси
і звички, що притаманні людям. В народному уявленні він є символом праці і
відданості. Де він покладе своє кубло, тій хаті буде щастити, а якщо його
образити, він і хату може спалити. В Україні птахів і звірів не називали
людськими іменами. Однак, для лелек робили виняток. З ними розмовляли,
„радилися” як з членами сім’ї.
Лелеки
розуміють людську мову (адже колись говорили), як і люди, шукають собі пару,
турбуються про дітей і через ревнощі можуть покінчити життя самогубством. Якось
люди недобре пожартували і підмінили яйце лелеки качиним. Лелека-мати вигрівала
яйця, а батько носив їжу. Коли на світ з’явилися пташенята, разом з малим
лелекою в гнізді вилупилось і каченя. Побачивши його, лелека високо злетів у
небо і каменем упав на гніздо. Мертвими на землю впали пташенята і лелека-мати.
А садиба того господаря незабаром пішла з димом.
Як і
людина, лелека може плакати: "Бузьок може нудитися за хижею, в якій жив,
ще як був чоловіком, - розповідається в одній легенді. – То він гніздо і в’є на
дахах і живе коло людей. Ми часто можемо бачити, як він журиться. Стоїть
годинами на одному місці з опущеним дзьобом – плаче й думає про своє людське
життя”. Лелека сумує, коли бачить свари поміж людьми: "стане нерухомо на
одній нозі і плаче гірко... А як бачить добро між людьми, то калатає своїм
дзьобом. То він так радіє”.
Звернімо
увагу на те, скільки пісень, казок і повір’їв в Україні пов’язано з цим білим
птахом з чорною позначкою і скільки він має назв – бусол, боцюн, бузько,
гайстер, чорногуз, лелека. У фольклорі і літературі лелека символізує любов до
рідної землі, тугу за батьківщиною. Невипадково ліричний герой однієї з пісень
просить: "Візьміть мене, лелеченьки, на свої крилята".
За
легендами, лелека походить від людини, яка згрішила колись проти Бога і тепер,
у пташиній подобі, старанно спокутує свою провину. Найпоширенішою версією
перетворення людини на лелеку є історія гадючого мішка: "Кажуть, бусол — з
чоловіка. Бог усіх гадів у мішок зібрав і дає чоловікові: "На цей мішок,
однеси до моря і вкинь у воду. Як нестимеш, не розв'язуй і не заглядай у мішок,
що там є". Йде той чоловік з міхом до моря - кортить подивитися. Розпустив
того мішка, гад так і поліз, так і поліз із нього! А Бог і каже: "Не хотів
мене слухати, пустив гадюччя по всіх усюдах, іди ж та збирай...". От тоді
й став той чоловік буслом".
На зиму
лелеки відлітають до далекої країни за морем. Там вони нібито плюскаються в
озері й перетворюються на людей. Навесні вони купаються в іншому озері й повертаються
додому птахами.
Інколи у
Вирію лелеки змушені битися з орлами, коли ті на них нападають, і перемагають
хижаків, хоча багато їх гине.
Перед
вирієм лелеки вчиняють суд і закльовують до смерті птаху, яка зрадила своєму
подружжю: "Один самотній бусол полюбив чужу буслиху. І відбив таки її,
забрав з чужого гнізда, і полетіли вони на нове місце до лісу. А через якийсь
день, коли бусол прилетів на луг, його великим колом оточило пташине товариство
й щось почало вичитувати своїм клекотом. Стоїть посередині самотній бусол. Ось
він підняв опущену голову, важко підняв крила, тріпнув ними і піднявся угору.
Там він раптом здригнувся всім тілом і, згорнувши крила, каменем полетів
донизу. Так і закінчилася буслина любов".
Лелеки з
давніх часів перебувають під охороною українців, ще з часів тотемізму. Їх
вважали провісниками весни, птахами Сонця.
Якщо
згадаємо, що за повір’ям він приносить дітей, то стане зрозумілим, чому бог
шлюбу і кохання в давніх українських і польських піснях зветься Лель, а
скіфський бог плодючості – Гайстеріс. Отже, Лелека – ще й символ Сонця.
Легенда про лелеку
Це давня
легенда. Колись на світі панували звірі, а люди тільки-тільки з'явились з
глини.
Дуже-дуже
давно, коли народилась перша дитина, зібрались усі звірі, птахи та риби і стали
радитись: а хто ж принесе її батькам.
Першим
вийшов цар звірів Лев, і сказав:
- Так, як я
є царем над усіма звірами, попрошу доручити цю справу саме мені. Я сам принесу
людям їхнього первістка.
Усі
погодились, але виникла проблема, потрібно було далі перенести дитину через
Море-Океан. Лев не міг впоратись сам. Тоді з води випірнула Риба-Кит і мовила:
- Я
перенесу людське дитя на своїй спині, хай Лев тільки донесе його до
Моря-Океану.
Добре,-
сказали звірі. - Але за Морем-Океаном є великий непрохідний Ліс-Праліс,
потрібно якось перенести немовля і через нього.
Тут наперед
вийшов чорний Орел.
- Я
перенесу через Ліс-Праліс.
Звірі
погодились, та старий Вовк заперечив:
- Ти Орле,
- сказав він, - незаперечно, самий сильний і сміливий птах, літаєш вище усіх,
але Ліс-Праліс дуже великий. Чи вистачить тобі сил донести дитину, подолавши
таку відстань?
Орел
задумався. Так, він самий сильний, літає найвище, його усі бояться, та віддаль
була дійсно великою.
- Гаразд, -
погодився Орел. - Дійсно, це для мене може стати перешкодою. Тому, замість мене
полетить Лелека. Він долає дуже великі відстані, він подужає.
Наперед
вийшов білий-білий Лелека. Поклонився усім присутнім, та подякував за честь і
довіру.
- А для
того, щоб тебе ніхто не посмів зачіпати чи ображати по дорозі, - мовив далі
Орел, - я дам тобі свою відзнаку.
І провів
своїм чорним крилом по крилі Лелеки. Кінчики крил білого Лелеки почорніли -
тепер усі знали, що то ознака Орла, і не варто зачіпати цю птицю.
На тому й
порішили.
Так, як час
був уже пізній, вирішили відправити усіх в дорогу наступного ранку.
А зранку
впав сніг - прийшла Зима.
Звірі знову
зібрались і зажурились. Як бути тепер? Зима, Сніг та Мороз можуть зашкодити.
Думали,
думали і вирішили, що необхідно сповити дитину в білі пелюшки. Саме білий колір
захистить, зігріє та сховає немовля від зимової негоди. Та і Лелека також білий
- зима його не помітить.
Так і
зробили звірі. Спочатку Лев приніс дитину до Моря-Океану, потім Риба-Кит несла
її на своїй спині, а далі Лелека переніс через Ліс-Праліс. Немовля було
закутане в білі пелюшки і Зима не помітила ні її, ні білого Лелеку. А чорні
відзнаки на крилах птиці відлякували недоброзичливців.
З того часу
і повелось, що дітей нам приносить Лелека, бо люди його бачать останнім.
Насправді ж до цієї справи причетні і інші звірі, як от Лев чи Риба-Кит. І
навіть, коли настає Зима, вона не може завадити. Тому, що білий колір ховає
усіх від її негод. А Лелека прилітає і взимку, просто його не видно...
Немає коментарів :
Дописати коментар